Сучасні підходи до логіко – математичного розвитку дошкільнят

В дошкільному віці закладається основа уявлень про світ, про об’єкти та явища дійсності, а також певний стиль мислення. Тут важливо не згаяти час, відпущений дитині природою на інтенсивний розвиток.

З’ясовано: можливості розумової діяльності дитини досить високі, щоб вона належним чином засвоювала як зовнішні ознаки, так і внутрішні істотні зв’язки. У цьому віковому періоді формується здатність до початкових форм абстрагування, узагальнення, до умовисновків.

Основні педагогічні умови особистісного підходу в формуванні логіко – математичного розвитку:

  • Професійні підготовлені кадри.
  • Змістовна, різнобічна, інтелектуальна діяльність у всіх видах діяльності.
  • Підвищення рівня чуттєвого пізнання дитиною довкілля.
  • Забезпечення різноманітного, мобільного, динамічного, варіативного середовища
  • Ознайомлення дітей з графічними позначеннями числівників (цифрами).
  • Узагальнення форм обстеження предметів за допомогою сенсорних елементів.
  • Досягнення того, що дитина без труднощів навчилася позначати цифрами різні невеликі кількості предметів
  • Перехід до простих арифметичних операцій над абстрактними множинами.

Завдання при плануванні освітньо – виховної роботи з дітьми у формуванні логіко – математичних уявлень та здібностей:

  • Вивчення індивідуальних особливостей та рівня сформованості математичних уявлень у дітей;
  • Розроблення та встановлення матеріалізованих засобів наочності, що дають змогу індивідуалізувати завдання і забезпечення продуктивності роботи всіх дітей;
  • Заохочувати дітей до оволодіння математичними знаннями;
  • Розвивати здібності дітей до співробітництва, уміння бути в злагоді з вихователями та іншими людьми;
  • Стимулювати у дітей логіко – математичний розвиток;
  • Розвивати мовлення дітей і навички спілкування;
  • Заохочувати розвиток розумової операції;
  • Дозволяти дітям залишатися дітьми, щоб вони могли почувати себе комфортно і поводити себе природньо у процесі навчання.

Особливості розвитку логіко – математичних умінь і здібностей у дітей дошкільного віку:

  • Диференціація якісних та кількісних характерних предметів.
  • Уміння розрізняти невеликі множини предметів.
  • Серіація предметів і розміщення в порядку зростання чи складання з якою – небудь ознакою.
  • Уміння порівнювати множини предметів.
  • Уміння встановлювати відмінності «більше», «менше», «порівну» без використання лічби.
  • Уміння порівнювати предмети шляхом взаємно однозначного групування.
  • Уміння виділяти та класифікувати властивості та ознаки предметів за різною основою.
  • За мовною вказівкою дорослого з предметами у зовнішньому плані.
  • Самостійно у зовнішній мовній формі з опорою на предмет чи зображення.

Етапи формування та розвитку основних структур мислення дітей дошкільного віку:

  • Чи наявне у дитини зацікавлення в отриманні нової інформації.
  • Якою мірою в неї сформована довільна поведінка – увага, пам’ять.
  • Чи здатна вона до пошуково – дослідницької діяльності.
  • Чи проявляє допитливість. чи наполегливо добивається відповіді на них
  • Чи здатна дитина чітко і диференційовано сприймати довкілля.
  • Чи дитина активна, самостійна на заняттях, в іграх, під час спостережень.
  • Чи виявляє бажання порівнювати предмети та явища.
  • Чи розвинене в неї мовлення і чи достатній словниковий запас.
  • Чи здійснює раціональні спроби, розв’язуючи розумові завдання.
  • Чи проявляє кмітливість, творчість у виконанні завдань.
  • Чи бажає долати труднощі, докладати вольові зусилля.

При оволодінні математичними операціями дітьми слід:

  • Постійно приділяти увагу умінню співвідносити математичні знаки з практично виміряними предметами, кількостями та їх перетвореннями
  • Не слід поширювати перешкоди до виконання математичних без опори на зовнішні практичні дії з перетворення предметів.
  • Не слід покладатися на заучування дітьми результатів простих множинних дій, добиватися самостійного отримання таких результат.
  • Приділяти увагу умінню виконувати послідовність математичних дій: мовною інструкцією в процесі практичного маніпулювання з предметами

Розвиток логічного мислення дошкільника сприяє вивчення початкової математики. Для математичного стилю мислення характерні чіткість, стислість, точність і логічність думки. В зв’язку з цим перебудовується зміст навчання математики в школі і в дошкільному закладі.

Н. Баглаєва розкрила суть поняття «логіко – математичний розвиток» – це якісні зміни в пізнавальній діяльності дитини, що відбувається внаслідок розвитку математичних умінь і пов’язаних з ними логічних операцій.

А. Столярова вважає, що з точки зору сучасної концепції самих маленьких дітей не менш важливим ніж арифметичні операції є формування логічного мислення для засвоєння їх математичних знань.

Залишити відповідь