Консультація – профілактика плоскостопості у дітей

Велике значення наш колектив приділяє попередженню такого захворювання, як плоскостопість. Якщо стати мокрою босою ногою на підлогу, залишиться відбиток з виїмкою посередині, оскільки ступня має форму зводу.

Відрізняють поперечний звід, який несе основне навантаження і подовжений, виконуючи ресорну функцію. Плоскостопість – це часткове або повне опущення подовженого або поперечного зводу.

Плоскостопість буває вродженою та набутою. Коли починається плоскостопість з’являється швидка стомлюваність ніг, біль в ступнях, пальцях, в м’язах голені, стегнах, попереку. В результаті плоскостопості хода стає неправильною, закованою.

Дитина ходить, широко розставляючи ноги, трохи зігнувши їх у колінах і відбувається викривлення таза. Щоб припинити розвиток плоскостопості вже із самого раннього віку, необхідно закріпити м’язово-зв’язковий апарат ступні.

Ступня людини, дитини має безліч активних точок, які зв’язують підошву з внутрішніми органами, та активізується центральна нервова система – покращується здоров’я.

Використовуємо прийоми масажу і гімнастичні вправи за рекомендаціями Ю.Г. Антіпкина:

  • Рефлекторні вправи для ступні, згинання та розгинання пальців ніг.
  • Рефлекс підошви.
  • Масаж стопи – розгладжування.
  • Масаж стопи – погладжування.
  • Гупання – пасивне.
  • Масаж ніг – розтирання, прогладжування.
  • Підняття та розгинання стопи.
  • Розведення стегон в сидячому положенні, з приведенням країв стіп та доторкання п’ятками.

Не можна раніше часу ставити дитину на ніжки та вчити ходити, дитина сама навчиться цьому. Не рекомендується купувати дитині взуття з м’якою підошвою. Взуття повинно суворо відповідати розміру ноги, мати невеличкий каблучок висотою 5-8 мл, устілку та міцний задник. А ще краще більше часу дитині проводити босоніж.

Отже ми заохочуємо малят до ходіння босоніж на заняттях з фізичної культури, під час ранкової гімнастики, ритмічної гімнастики, корегуючих гімнастик, гімнастики пробудження, з застосуванням комплексів вправ на корекцію плоскостопості.

Влітку, під час прогулянки, діти залюбки бігають босоніж, веселяться на «Доріжці здоров’я», а в зимовий час відвідують її біля кабінету медсестри.

Ходьба босоніж – це масаж, який тонізує організм дитини:

  • по землі
  • по вологому піску
  • по вологій траві
  • по калюжах (влітку)
  • по снігу (за умови підготовки дитини).

Дуже важливу роль у профілактиці плоскостопості відіграють фізичні вправи, бо вони дають змогу підвищувати тонус і силу м’язів. Вправи проводимо в різних вихідних положеннях (лежачи, сидячи, стоячи), а також у русі.

Використовуємо також вправи з різними предметами, особливо дрібними (ґудзики, канати, дерев’яні бруски, олівці, каштани, серветки, м’ячики, камінчики), діти захоплюють їх пальцями. Вправи на снарядах, пристосуваннях, тренажерах. Ходіння по ребристій дошці, масажних гумових килимках.

Для попередження плоскостопості ми дібрали спеціальні профілактичні вправи, які дають змогу розвитку та закріпленню м’язів голені, ступні та пальців. Всі вправи діти виконують без взуття, декілька разів на день, вранці та після обіду. Рекомендуємо нашим дітям та їх батькам кожний день перед сном протягом 5 хв. тримати дитячі стопи ніг у воді кімнатної температури.

Для закріплення зводу стіп надаємо можливості дітям пролазити по гімнастичній та мотузковій драбинці босоніж, яка приносить, як і лікувальну користь, так і профілактичну. Такі вправи закріплюють м’язи стоп, пальців ніг, гомілкових суглобів, а також розвиває у наших дітей спритність, сміливість, рішучість.

Наш колектив дошкільної установи прикладає всі зусилля та можливі заходи, щоб усунути таке захворювання, як плоскостопість у дітей та зупинити його розвиток.

Порушення постави часто фіксується вже в підлітковому, молодшому шкільному віці, а то й, на жаль, у дошкільному. Всі негаразди пов’язані з хребтом, зумовлюють низку розладів інших функціональних систем організму, призводять до серйозних захворювань.

Вони спричиняють головний біль, біль у руках, ногах та в грудях, невралгію, розлади шлунка, порушення кровообігу. Вилікувати ці хвороби, які виникли внаслідок пошкоджень хребта й корінців спинномозкових центрів, досить важко. Легше запобігти їм засобами фізичної культури.

Вправи не повинні виконуватись із зусиллям, форсовано. Завжди слід враховувати межі можливостей дітей. Тоді не буде ні втоми м’язів, супроводжуваної болем, ані розтягів у зв’язках.

Ми виконуємо вправи регулярно, по кілька хвилин щодня. Заняття з дітьми проводимо у добре провітреному приміщенні з помірно теплою температурою. Вправи виконуються на підлозі (на килимку) в легкому спортивному одязі. Стежимо за диханням дітей, контролюємо, щоб воно було довільне (нахил – природний видих, випростування- природний вдих).

Вправи починаємо виконувати у стані спокою, позиція – лежачи на спині. Після кожної вправи – розслаблення: діти роблять вдих з одночасним згинанням ніг у колінах, піднімають передпліччя, щоб п’ясті не були розслаблені. Потім повертаються у вихідне положення. Діти залюбки виконують вправи з предметами і без них, біля стіни.

Вправи в русі (ходьбі) для профілактики плоскостопості:

  • Ходіння або біг на носочках.
  • Ходіння або біг на п’ятках.
  • Ходіння або біг на зовнішньому зводі ступні.
  • Ходіння або біг з перекатом з п’яточки на носочок.
  • Ходіння на носочках з високим підняттям стегон.
  • Ходіння – носки всередину, п’ятки зовні.
  • Ходіння або біг з перехресною поставою ніг.
  • Ходьба, присівши на носочках.
  • Ходіння з розслабленими м’язами ніг.
  • Комплекс вправ при профілактиці плоскостопості
  • (корекційна гімнастика)
  • Розведення і зведення п’яток, не відриваючи носки від підлоги.
  • Захоплення ступнями предмета і піднімання його.
  • Найбільше згинання і розгинання ступнів.
  • Захоплення і піднімання пальцями ніг різних предметів (камінців, олівців, серветок).
  • Ковзання ступнями вперед і назад з допомогою пальців.
  • Стискування гумового м’яча ступнями.
  • Збирання пальцями ніг килимка з тканини в складки.
  • Прокачування гімнастичної палички ступнями.
  • Перекочування з п’ятки на носки і навпаки.
  • Повертання тулуба.
  • Напівприсідання і присідання на носках, руки в сторони, вгору,
  • Проходження по гімнастичній стінці (на щаблі ставати серединою стопи).
  • Ходіння по гімнастичній палиці прямо і босоніж.
  • Ходіння по бруску з нагнутою поверхнею.
  • Ходіння по ребристій дошці.
  • Ходіння на носочках вгору і вниз по нагнутій поверхні.
  • Вправи без предмета

Діти стоять біля стіни, доторкаючись до неї, приймають правильну поставу. При цьому потилиця, лопатки, сіднички, литки та п’ятки повинні доторкатись стіни (час збільшувати від 20 сек. до 2 хв.).

Діти приймають правильну поставу. Відходять від стіни на 1-2 кроки, зберігаючи правильну поставу. Приймають правильну поставу біля стінки, роблять 2 кроки вперед, присідають, встають. Знову приймають правильну поставу.

Знову приймають правильну поставу, піднімаються на носки та протримуються 5 сек. Вертаються у вихідне положення. Вправи з предметами на голові. Для закріплення правильної постави використовуємо різні предмети, покладені на голову, зберігаючи правильну поставу.

Діти приймають правильну поставу у положенні стоячи, кладуть мішечок з піском на голову. Присідають, намагаються не загубити мішечок. Встають у вихідне положення.

Ходять звичайною ходою по залу з мішечком на голові, при цьому зберігають правильність постави. Малюки ходять з мішечками на голові, переступаючи через перепону – мотузку, гімнастичну лаву. Вихователь та медсестра слідкують, щоб постава не змінювалась.

Приймають правильну поставу з мішечком на голові, у руках м’яч. Кидають м’яч, ловлять, зберігають правильну поставу. Полюбляють також дітлахи вправу з мішечками на галові та одночасно виконують різні рухи – навприсядки, високо піднімаючи ноги.

Залишити відповідь