Звіт про роботу гуртка “Маленькі правознавці”

Керівник гуртка: Носенко Олена Миколаївна, вихователь ІІ кваліфікаційної категорії.

Розвиток правової свідомості особистості — це довгий, складний і суперечливий процес, що триває практично все життя людини. Первинні уявлення про соціальні норми поведінки людей, про необхідність певного порядку в людських взаєминах засвоюються в дитинстві, ще в дошкільний період. У дошкільні роки найбільш активно формуються погляди, життєві позиції, типові мотиви поведінки особистості. І від того, яке розуміння права і ставлення до нього виробляється в цей період становлення особистості, багато в чому залежить і подальша поведінка людини у правовій сфері.

Правова культура включає в себе безпосередні дії людини, її поведінку в різних, часто непередбачених, життєвих ситуаціях. Вона передбачає вміння і готовність особистості вирішувати свої життєві проблеми, жити серед людей, спілкуватися з ними, орієнтуючись на морально-правові норми.

Дітям-дошкільнятам доступні лише самі загальні уявлення про свої права і свободи, закріплені у міжнародних та державних документах, а також способи їх реалізації в різних життєвих ситуаціях. Це ставить перед педагогами такі завдання:

  • допомогти дитині зрозуміти і осмислити свої елементарні права;
  • формувати почуття самоповаги, поваги до власних прав і прав інших людей;
  • розвивати прагнення дитини реалізовувати свої права, не порушуючи прав оточуючих її людей.

Вирішенню цих завдань сприяє правове виховання і навчання правам людини. Перш ніж познайомити дитину з правами, її треба підвести до усвідомлення себе як особистості, повноцінного члена суспільства, розуміння своєї індивідуальності та людської гідності.

Правове виховання дошкільника починається з виховання у нього почуття власної гідності, поваги до самого себе. Тільки той, хто поважає самого себе і свої права, здатен по-справжньому поважати інших людей та їхні права.
Дитина повинна володіти свободою вибору, проявляти активність, ініціативність, самостійність, мати можливість висловлювати власну думку, проявляти шанобливе ставлення до думки інших, вміти надавати допомогу і приймати її. Без цього не можуть розвиватися такі необхідні кожній людині громадянські якості, як активність, самостійність, рішучість, відповідальність.

Поширення знань дітей про їхні права доцільно здійснювати в двох напрямах: “Я і мої права”, “Я і права інших людей”. Це сприяє розумінню таких простих і водночас складних істин, як: “Мої права — це мої можливості, мої свободи”, “Мої права закінчуються там, де починаються права іншої людини”. Знайомлячись з правами, діти вчаться зважати на думку та інтереси інших людей (право на власну думку), захищати слабких (право на особливий захист), справедливо вирішувати виникаючі суперечки і конфлікти, адекватно оцінювати свої дії і вчинки.

Правова освіта дошкільнят передбачає ознайомлення юних громадян з конкретними і зрозумілими їм правами. Саме з цією метою в нашій групі функціонує гурток з правового виховання. В середній групі план роботи правового гуртка я побудувала за такими основними темами:

  1. Право на життя та  ім’я;
  2. Всі діти мають рівні права;
  3. Право на сім’ю, турботу, любов і піклування дорослого ;
  4. Право на захист дитинства;
  5. Право на корисну та якісну їжу;
  6. Право на медичну допомогу ;
  7. Право на освіту;
  8. Право на відпочинок та дозвілля;
  9. Право на захист від непосильної праці.

Кожна з цих основних тем також була поділена мною на підтеми, що дозволило більш детально зупинитися на суті кожного права та підлаштувати матеріал відповідно до сфер життя людини для більшого їх розуміння. А саме ми зупинялися на таких підтемах: «Маю право бути й жити», «У кожного своє ім’я», «Я та мої однолітки»,  «І дорослим, і малим», «Я живу в сім’ї.  Моя домівка», «Турбота дорослих про дітей», «Життя дане на добрі справи», «Право на розуміння», «Що корисне для мене», «Праця  людини»,   «Хто нас лікує» «Я малятко-Здоров’ятко», «Я — Пізнайко», «Хто нас навчає», «Ура! У нас канікули!», «Мої ігри та іграшки», «Піклуйтеся про мене»,  «Права ми добре знаємо».

Правове виховання у нашому дошкільному закладі здійснюється повсякденно, але більш цілеспрямована і тематична робота з дітьми проводиться під час гурткової роботи. В роботі гуртка велику увагу приділяю святам: Міжнародний день захисту дітей (1 червня), Міжнародний день дитини (20 листопада), Міжнародний день прав дитини (10 грудня).

Заняття з права також  входять до комплексу занять «Етичне, моральне виховання дитини», «Дитина в суспільстві», «Громадянське виховання» тощо. До основних занять включаю елементи правового виховання: бесіди, ігри, вправи та інші.

В групі  оформлені тематичні папки, що містять демонстраційні матеріали про права  дитини. В  цих  папках  впродовж  року  накопичую теоретичний та практичний матеріал з правового виховання дітей своєї вікової групи. Група облаштована куточком права для дітей та інформаційно-правовим куточком для батьків, плакатами.

В рамках гурткової роботи проводжу сюжетно-рольові ігри, читання  творів  художньої  літератури  у  рамках  вирішення проблеми  правового  виховання  дошкільнят.  Разом  з  тим,  пропоную  дітям  рольове  програвання  бажаної  поведінки в різних життєвих ситуаціях, етюди, пантоміміку. Широко  використовую дидактичний матеріал до казок: малюнки та ілюстрації, наочний матеріал, розроблений на основі Конвенції ООН про права дитини у формі карток, які символізують права дитини.

Веду  підшивку  актів  законодавства  про захист прав дитини: Конвенція ООН про права дитини, закони України «Про охорону дитинства», «Про попередження насильства в сім’ї» тощо. Розробляю планування роботи з правового виховання та матеріали проведених заходів, підбираю конспекти занять, дидактичні ігри та вправи, дидактичний та наочний матеріали, які розроблені на основі Конвенції ООН про права дитини, Декларації прав дитини тощо.

Відповідно до плану гурткової роботи, протягом 2016-2017 н.р. з метою правоосвітнього  виховання  дітей середнього  віку  провела  такі заходи:

  • продовжено знайомство дітей з Конвенцією про права дитини;
  • бесіди: «Земля — наш спільний дім», «Подорож в країну імен», «Правила поведінки, за якими ми живемо», «Без сім’ї немає щастя», «Хто такий захисник Вітчизни?», «Якщо хочеш бути здоровим», «Навіщо люди вчаться?», «Чому я можу навчитися сам?», «Як відпочивають діти та дорослі», «Я вмію та люблю грати», «Захистіть мене від лиха і зла, бо я ще дитина мала»;
  • розглядання ілюстрацій на відповідну тематику, перегляд групової книги повних та ласкавих імен, виготовленої минулого року, розглядання альбому «Незвичайні споруди»;
  • обмін думками «Ми всі різні, але однакові, тому що — діти!», обговорення проблемних ситуацій;
  • розповідь дітей за фотоальбомами «Це все моя сім’я», особистий досвід дітей «Як ми відпочиваємо разом з батьками», полілог «А що таке канікули?»;
  • розповідь вихователя «Книга — джерело знань»;
  • психологічний тренінг «Розуміння один одного»;
  • заняття «В гостях у королеви Зубної щітки», день здоров’я «Країна Вітамінія»;
  • читання з дітьми казок з послідуючим обговоренням «Троє поросят», «Колобок», «Гуси-лебеді», «Зайчикова хатинка», «Золушка» і ін..
  • екскурсія до бібліотеки «Я вчусь пізнавати», екскурсія до медичного кабінету дитсадка, екскурсія в міні-музей хліба «Хліб — всьому голова»;
  • дидактичні ігри «Склади портрет», «Вгадай по голосу та промов ім’я», «Назви ласкаво друга», «Я почну, а ви продовжите» (дитина має право на…), «Впізнай картинку-символ», «Назви свою адресу», «Хто мене любить, пестить, приголубить», «Що кому потрібно для роботи?», «Склади рецепт», «Незакінчене речення» (я буду здоровим, якщо…), «Корисне-шкідливе», «Всі професії цікаві — розкажіть ви нам про них», «Магазин іграшок», «Веселка наших прав»;
  • практична діяльність: ліплення із солоного тіста фруктів та хлібобулочних виробів для сюжетно-рольової гри, малювання «Мозаїка з долонь друзів», іграшкова майстерня (разом з батьками) — саморобні іграшки, ремонт улюблених іграшок, книжкова майстерня: ремонт книг групового книжкового куточка, випуск стінгазети «Як ми вдома загартовуємося», скарбничка добрих справ: «Айболить лікує іграшки», «Книжкова лікарня», створення генеалогічних дерев родини, конкурс малюнків «Будинок моєї мрії»;
  • вікторина «Наші права та обов’язки: як ми їх виконуємо?».

Основними принципами  роботи нашого гуртка з  правового  виховання  дітей є: інтеграція різних видів дитячої діяльності; активізація  особистого  досвіду  дітей;  формування  у дошкільників  уміння  активно  застосовувати  в  практичному житті набуті знання; враховувати дозування та співвідношення інформації до їх самостійної практичної діяльності на ігрових принципах;  цілеспрямоване  використання  народознавчого матеріалу та художніх творів; поступове підведення дітей до самостійних висновків та узагальнень.

Результатами роботи нашого гуртка стали позитивні зміни в поведінці дітей, а саме: більшому розумінні своїх прав, розвитку самооцінки. В ході освітньо-виховної роботи діти набули сталі уявлення про свої права. Вони вміють співвідносити свої вчинки з діями інших людей, класифікувати їх на добрі чи погані, висловлювати власне критичне ставлення до поведінки або дій інших. Я розвиваю у дітей правову культуру, вміння користуватися своїми правами на практиці та дотримуватися обов’язків.

This slideshow requires JavaScript.

Залишити відповідь